Knowledge Translation

General translation/interpretation is just what you think - the translation or interpretation of non-specific language that does not require any specialized vocabulary or knowledge. However, the best translators and interpreters read extensively in order to be up-to-date with current events and trends so that they are able to do their work to the best oftheir bability, having knowledge of what they might be asked to convert. In addition, good translators and interpreters make an effort to read about whatever topic they are currently working on.Specialized translation or interpretation refers to domains which require at the very least that the person be extremely well read in the domain.



วันศุกร์ที่ 4 มีนาคม พ.ศ. 2554

แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 1

แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 1

เรื่อง Down and Up หน่วยที่ 1 เรื่อง Interpretation and Giving Opinions

วิชา ภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 (อ 21101) ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 เวลา 3 ชั่วโมง

_____________________________________________________

มาตรฐาน ต 1.1 เข้าใจและตีความเรื่องที่ฟังและอ่านจากสื่อประเภทต่าง ๆ และแสดงความคิดเห็นอย่างมีเหตุผลตัวชี้วัด ม.1/1 ปฏิบัติตามคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ และคำชี้แจงง่าย ๆ ที่ฟังและอ่าน

สาระสำคัญ

ความสามารถในการใช้คำสั่ง คำขอร้องทั้งบอกเล่า และปฏิเสธ ที่มีความหมายหมายต่อตนเองเพื่อนร่วมชั้นเรียน โรงเรียนและบุคคลใกล้ชิด ได้อย่างถูกต้อง โดยผ่านกระบวนการการฝึกทักษะทางภาษาเพื่อการสื่อสาร ที่เน้นการปฏิบัติซึ่งบุราณาการทักษะฟัง พูด อ่าน เขียนเข้าด้วยกัน ทำให้ผู้เรียนนำไปประยุกต์ใช้ในชีวิตจริงด้วยความมั่นใจ อย่างมีมารยาท ถูกต้องตามกาลเทศะและบุคคล

สาระการเรียนรู้

ความรู้

1. คำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำทั้งบอกเล่า และปฏิเสธ ที่มีความหมายต่อตนเอง เพื่อนร่วมชั้นเรียนโรงเรียนและบุคคลใกล้ชิด ได้แก่ Look at the……/here./Say it again/Read and draw./Put a/an….in/on/under…./Go to the window and open it./ Take out the book, open on page 17 and read it. Etc.

2. การใช้ Can/Could/Please ในประโยคขอร้อง เช่น Please look up the meaning in a dictionary./Look up the meaning an a dictionary, please./Can/Could you help me, please?/ Excuse me, could you….? etc.

คำศัพท์ : clap hop shake turn borrow

รูปประโยคคำสั่งบอกเล่า/ปฏิเสธ : v1 หรือ v1+Obj./Don’t+v1 หรือ Don’t +V1+Obj.

รูปประโยคขอร้อง (บอกเล่า) : Please+V1+Obj. หรือ V1+Obj.+please.

(คำถาม) : Can/Could+you+V1+Obj.+plese?

ทักษะ/กระบวนการ

กระบวนฝึกทักษะทางภาษาเพื่อการสื่อสารที่เน้นงานปฏิบัติ ซึ่งบูรณาการทักษะฟัง พูด อ่าน และเขียนเข้าด้วยกัน

คุณลักษณะ

1. มีความมั่นใจในการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร

2. ใช้ภาษาอังกฤษได้อย่างมีมารยาท ถูกต้องตามกาลเทศะและบุคคล

การบูรณาการ

กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยการใช้ประโยคคำสั่งและประโยคขอร้อง กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษาการออกแบบท่าทาง กลุ่มสาระการเรียนรู้ศิลปศึกษาการวาดภาพประกอบคำสั่ง

สมรรถนะ

1. ความสามารถในการสื่อสาร ร้องเพลงแล้วสื่อสารออกมาเป็นท่าทางและภาพวาดได้

2. ความสามารถในการคิด

2.1 คิดวิเคราะห์จำแนกประเภทของคำได้

2.2 คิดวิพากษ์ตัดสินโดยให้เหตุผลได้

2.3 คิดประยุกต์แทนที่คำกริยาที่มีพยางค์เดียว คิด/ทำท่าทางประกอบ

2.4 คิดเชิงมโนทัศน์วาดภาพตามประโยคที่ได้ยิน และสรุปการเรียนรู้

หลักฐานผลการเรียนรู้

ชิ้นงาน/ภาระงาน

2. งานกลุ่ม เขียน/ร้องเพลงประกอบท่าทาง

3. งานเดี่ยว พูด/เขียน/ภาพวาด/ทำท่าประกอบประโยคคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ คำชี้แจง

4. งานเดี่ยวเขียนประโยคคำสั่ง คำขอร้อง ทั้งบอกเล่าและปฏิเสธ รวมทั้งโครงสร้างประโยคลงในสมุด

การประเมินผล
ตัวชี้วัด วิธีการ เครื่องมือ เกณฑ์การผ่าน

ตัวชี้วัด ต.1.1 ม.1/1 ปฏิบัติตามคำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ และคำชี้แจงง่าย ๆ ที่ฟังและอ่าน 1. สังเกตการปฏิบัติ

2. ตรวจผลงานการวาดภาพประกอบคำสั่ง/คำขอร้อง 1. แบบตรวจสอบรายการ

2. แบบตรวจผลงาน 70%
กระบวนการจัดการเรียนรู้

1. ขั้นนำเข้าสู่บทเรียน (Warm up)

1.1 นักเรียนฟังเพลง Down and Up ซ้ำ ๆ และร้องคลอ ในขณะที่นักเรียนฟังเพลงครูทำท่าประกอบ

เพลง Down and Up song

Down and up and clap, clap, clap,

Down and up and clap, clap, clap,

We clap to the left and we clap to the right

Turn around and clap, clap, clap, (walk, nod, hop, shake…..etc.)

1.2 ครูชี้คำศัพท์สำคัญในเพลง นักเรียนอ่านออกเสียง และทำท่าทางหรือบอกความหมายของคำศัพท์

1.3 นักเรียนร้องเพลงแล้วทำท่าทางประกอบตามครู

1.4 นักเรียนแต่ละกลุ่มระดมความคิดหาคำศัพท์อื่น ๆ มาใส่แทนคำศัพท์ในเพลง และคิดท่าทางหรือวาดภาพประกอบ

2. ขั้นนำเสนอ (Presentation)

2.1 คำพูดประโยคคำสั่งต่าง ๆ ทั้งประโยคบอกเล่าและปฏิเสธ ให้นักเรียนพูดตามและทำท่าประกอบ เช่น Stand up. Turn left. Turn back. Turn around. Point to the window. Sit down.

Don’t sleep in the classroom. Don’t eat food in the classroom. Don’t draw cartoons in the book.

2.2 ครูชูบัตรประโยคคำสั่งต่าง ๆ ให้นักเรียนอ่าน สรุปความหมาย และจดบันทึกลงสมุด

2.3 ครูพูดประโยคขอร้องต่าง ๆ แล้วชูบัตรประโยค ให้นักเรียนพูดตามและทำท่าประกอบ เช่น

T: Can/Could you tell me your nickname, please?

S: My nickname is “Tee”.

T: Can/Could you close the window, please?

S: Yes, I’ll do now.

T: Can/Could you I borrow your pen, please?

S: Yes, here you are.

2.4 ครูสรุปการใช้ can/could และ please เพื่อแสดงการขอร้องอย่างสุภาพ นักเรียนจดบันทึกลงสมุด

3. ขั้นฝึกหัด (Practice)

3.1 ให้นักเรียนจับคู่กันแล้วผลัดกันพูดคำสั่งและคำขอร้อง พร้อมทำท่าทางประกอบตามเนื้อความ

3.2 ขออาสาสมัครหรือสุ่มนักเรียนออกมาพูดคำสั่งและคำขอร้องต่าง ๆ ให้เพื่อนปฏิบัติตาม

3.3 ให้นักเรียนวาดภาพประกอบคำสั่งและคำขอร้อง

4. ขั้นนำไปใช้ (Production)

4.1 นักเรียนนำเสนอผลงานเพลงและท่าทางประกอบเพลงที่แต่ละกลุ่มได้ช่วยกันคิดขึ้นใหม่

4.2 นักเรียนนำคำศัพท์อื่น ๆ ในเพลง หรือภาพอื่น ๆ มานำเสนอเป็นชาร์ท

4.3 นักเรียนจับคู่ภาพกับประโยคคำสั่งที่ครูวางไว้บนโต๊ะ แล้วนำไปติดไว้บนกระดานตรวจสอบความถูกต้อง แล้วอ่าน

5. ขั้นสรุปและเสริม (Wrap up)

5.1 เล่นเกม “Simon Says”

5.2 ให้นักเรียนทำแบบฝึกหัดเขียนประโยคตามรูปภาพที่กำหนดให้

สื่อการเรียนรู้

1. บทเพลง

2. แถบประโยคคำสั่ง ประโยคขอร้อง ทั้งบอกเล่าและปฏิเสธ

3. บัตรภาพ และแถบประโยคสำหรับจับคู่

4. ใบงาน

5. เครื่องเล่นวีซีดีหรือดีวีดี

6. ป้ายข้อความตามสถานที่ต่าง ๆ เช่น สถานีรถไฟฟ้า สถานีรถใต้ดิน โรงภาพยนตร์ ฉลากยา ฯลฯ

บันทึกผลหลังการเรียนรู้

1.ผลการเรียนรู้
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2. ปัญหา/อุปสรรค
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3. ข้อเสนอแนะ
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

วันพฤหัสบดีที่ 3 มีนาคม พ.ศ. 2554

HOUSE REGISTRETION

HOUSE REGISTRETION

PROVINCIAL ADMINISTRATION DEPARTMENT, MINISTRY OF INTERIOR

HOUSE PARTICUARS Book No.1

............................................................................

House Code No.8001-027467-7 Local Registration Office: PRA PROM

NAKHON SI THAMMARAT PROVINCE

Address: HOUSE NO. 72 Mooti 5

NAHSARN, PRA PROM, NAKHON SI THAMMARAT

Village Name: House Name:

Type of House: HOUSE Description of house:

Date of stipulating the house number:
...................................................................................


Signature: (Mrs. Suwannee Nopparut) Registrar

Date of printing the house registration: 8 March 2007

Book No: 1 List of persons of the house code no.8001-027476-7 Serial No.6

Name: MR. NATTAPORN PANMAS Nationality: THAI Sex: MALE

ID No: 1-8001-00147-57-8 Status: RESIDENT Date of birth: 22 JUNE 1989

Name of nature mother: OORAI 3-8001-01967-51-6 Nationality: THAI

Name of nature father: PRAPARD 3-8001-01288-91-1 Nationality: THAI

Transferred from: CIVIL HOUSE REGISTRATION DATABASE

Signature:   (Mrs. Suwannee Nopparut )           Registrar
.............................................................................................


** Transferred to








วันจันทร์ที่ 28 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2554

Instruction Plan 1

Instruction Plan 1



Title: Down and Up Unit 1 Topic: interpretation and Giving Opinions






Subject: English I (F21101) Grade 7 level Time: 3 hours


Standard F1.1:


Understanding of and capacity to interpret what has been heard and read from various types of media, and ability to express opinions with proper reasoning


Grade level indicators Grade 7/1


Act in compliance with orders requests, instructions and simple explanations heard and read.


Main pointCapability in using orders requests either affirmative or negative sentences that had been meaning to self, friends, school and around people correctly that pass language skills practice process for communication. That emphasize practice to be integration of skills; speaking, listening, reading, and writing mix together it make candidate bring to adapt for using in real life confidently and have manner every situation.


Strand of Learning


Knowledge


1. Orders requests instructions either affirmative or negative sentences that had been meaning to self, friends, school and around people correctly such as Look at the.... / here/ over there./ Say it again/ Read and draw./ Put a/ an... in/ on/ under...../ Go to the winder open it./ Take out the book, open on page 17 and read it. Etc.


2. Using Can/ Could/ Please in request sentences such as please look up the meaning in a dictionary./ look up the meaning in a dictionary, please./ Can/ Could you help me, please?/ Excuse me, could you....? etc.


Vocabulary: clap hop shake turn borrow


Orders, affirmative and negative sentences pattern:


V₁ or V₁ + Obj. / Don’t + V₁ or Don’t + V₁ + Obj.


Request sentences (Affirmative):


please + V₁ + Obj. Or V₁ + Obj. + please.


(Negative):


Can/ Could + you + V₁ +Obj. + please?


Skills / Procedure


Language practice process for communication that emphasize practice to be integration of skills; speaking, listening, reading, and writing mix together.


Characteristic1. Have confidence in using English language for communication.


2. Use English language politely manner, appropriate situation and people.
 
Integration Using order and request sentences of Thai language, Design action of Health and Physical education and drawing picture follow order sentences of Arts education.



Capacity1. Capability in communication sing and communicate to be act and draw picture.


2. Capability in thinking.


2.1. Analysis thinking for classify of words.


2.2. Thinking for decided in using reason.


2.3. Thinking for adapt instead simple syllable verb think/action.


2.4. Thinking in to concept of drawing picture follow sentence that heard and summery learning.Evidence


Works / Tasks


1. Group work write, song and act.


2. Individual works speak, write, draw, action follow orders, requests, instructions and explanations.


3. Individual works write orders requests affirmative and negative sentences mix into structures sentence in notebook.


Evaluation


Grade level indicators process material criterion


1. Grade level indicators F 1.1 Grade 7/1 Act in compliance with orders requests, instructions and simple explanations heard and read.

1. Survey of practice


2. Check work of drawing picture follow order request sentence 1. Check form


2. Check work form 70%


70%


Process of learning



1. Warm up


1.1. Student listen repeat down and up song and sing while student listen teacher act follow song.


Down and up song


Down and up and clap, clap, clap,


Down and up and clap, clap, clap,


We clap to the left and we clap to the right


Turn around and clap, clap, clap, (walk, nod, hop, shake.......etc.)


1.2. Teacher point vocabulary in that song, students repeat and act or tell meaning of words.


1.3. Student song and act follow teacher.


1.4. Student each group brainstorm for find another word instead of word in song and act or draw.


2. Presentation
2.1. Teacher teach sentence including affirmative and negative sentence student repeat such as stand up, Turn left, Turn back, Turn around. Point to the window. Sit down.


Don’t sleep in the classroom. Don’t eat food in the classroom. Don’t draw cartoons in the book.


2.2. Teacher show sentences card to student read summery meaning and note in notebook.


2.3. Teacher pronoun request sentences and show sentence card to student repeat.


T: Can/could you tell me your nickname, please?


S: My nick name is “Tee”.


T: can/could you close the window, please?


S: yes, I’ll do now.


T: can/could I borrow your pen, please?


S: Yes. Here you are.


1 2.4 Teacher summery using can/could and please for show polite request then student note into notebook.

3. Practice



3.1 Students pair work then talk about order and request sentence then act follow sentences.


3.2 Need to volunteer front off class for speak order and request sentences for friend practice.


3.3 Students draw picture order and request.


4. Production


4.1 Student present their song and act follow song that each group new create.


4.2 Student brings another word in song or another picture for presentation.


4.3 Student math picture and order sentence that teacher put on the table and then close on the board for check in correct.


5. Wrap up


5.1 Play game “ Simon say”


5.2 Give student to make exercise that write.


Materials for learning


1. Lyrics song


2. Order request sentence card include affirmative and nagative


3. Picture card and sentence card for matching


4. Exercise sheet


5. VCD or DVD player


6. Text sign of places such as drain station under read way station theater label etc.


Report after learning


1. Effect of learning.


………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………


2. Problem


………………………………………………………………...........................


3. Recommendation.


………………………………………………………………………………………
 
Check list form


Name…………………………………….....................No……………………………

Check list report





Check list Immediately make

correctly Confuse before

Make correctly Can’t make total summary

2 1 0 16 pass Don’t pass

1. Order

Open the book

to page 15.

2. order stand up

3. order sit down

4. order point to the door

5. Request could I borrow your pen, please?

6. Request could you tell me your nickname, please?

7. Order closes the window, please.

8. Orders spell the word “clap”, please.

Notice: criterion of divided is students have to 70% of score or 11 score up to pass



Criterion for give to quality score work


Score level

Assessment

Main Points

4

3 2 1 Quality

level Total

Correct complete of task Well correct complete task Correct complete in task

Few correct complete task Little correctly completely in task 3 12


Creative of thinking Good strange in task Middle of strange in task Few strange

In task Not enough

Of new strange in task 2 8

Total 5 20







Issues/score


Name/


Last name Accuracy complete Creative thinking total summary


12 8 20 pass Don’t pass